3

Jeruk Lada @ Jeruk Cabai


Ada orang panggil cabai..ada orang sebut lada.. apa pun ia adalah dari sumber yang sama dan rasanya PEDAS!

Bertahun nak buat jeruk lada sendiri... br malam tadi tercapai hasrat...kikiki...biasa kitorang beli je dlm botol ada jual di Tesco Rm3++ gak harganya... diperbuat dari cili hijau.

Di Kelantan ni, jeruk lada dorang diperbuat daripada lada hijau yang biasa terdapat di sini. Di tempat lain susah nk dapat spesis ni..biasa buat solok lada makan bersama nasi kerabu biru. Lada hijau jenis ni mmg pedas. Rangup2 gitu....jadi bila di buat jeruk, mmg lahai..sedap sangat!!

Cuka dah beli berbulan dulu..cuma masa nak membuat tu macam tak de *lupa pun sama. So, malam tadi makan wantan sup, macam kurenggg je...tak de jeruk lada ni.... kalau ada, mesti sedap!. Cara buat sangat la senang...

Dalam peti ais, berbaki punya la banyak lada merah dan lada hijau ni...maka habiskan je semua... tinggal lada mak bagi waktu balik kg hari tu je..hat ni betul2 cabai burung la..meleleh ayaq mata nanti...

*lada yg diguna ni, sedang2 je pedasnya.... lada thailand (merah) kalau korang gi cari kat Tesco tu


Resepi:

Cuka masak
gula
lada hiris2..

Cara:
Panaskan cuka + gula...masukkan lada biarkan kejap.. tutup api, sejukkan dan simpan dlm botol...

good luck!







3 comments:

UmiDAnisH said...

hhuuh, sedap tu makan ngan char kuew tiaw

Fizan Wan Pani said...

UmiDanish... ha'ahkan..sedap sangat..makan ngan noodle sup pun sedappp

DrSilver said...

ak lak malas nak masak2 cuka ngan gula tu..terus jek cmpur..hehehe.....mmg sedap mkn ngan char kuey teow....

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..

There was an error in this gadget