0

Sambal Bilis

Ini sambal bilis. Aku tiru macam MIL aku buat. walaupun tak serupa rasanya...ye la air tangan lain-lain...tapi aku rasa dah sama la bahannye... cuma kalau MIL aku lagi power dan sedap lah.

Jika ikutkan ini boleh dikatakan resepi orang Pahang. Tapi rupenya kan, orang Kuale (Perak) pun ada juga resepi sambal bilis ni. Cuma versi lain sikit..... lebih kurang sama.... membezakannya Sambal Bilis Pahang ni, kitorang taruh jeruk belimbing buluh. Belimbing buluh di masak buang airnya sampai kering!! Fuh, ini MIL aku je boleh buat.... aku??? Tak reti...dah pernah buat, tapi fail :( . Rupanya ajaran sendiri adalah salah...haha Insya-Allah kalau terjumpa belimbing buluh di pasar, aku nk try beli n buat sendiri...

Selama bertahun ni, jeruk belimbing buluh memang di import khas dari Jengka hihi.. asal habis stok, kitorang mintak....asal mintak je habis stok la tu..... Jarang aku buat sambal ni sebab nak jimat jeruk kan.... :D


Bahan-bahan utama sebelum tumbuk dengan lesung *jeruk belimbing buluh tak ada pulak time ni....tapi kena campur je semua..tumbuk menggunakan tangan lesung ala-ala nak lumat tapi segan.


Dah siap tumbuk, gini la rupenya....

Than u ols goreng saje sampai kehitaman tapi bukan hangus eh.....


Boleh refer sini: Sambal Bilis Jengka


Coretan,

Fizan Wan Pani

post signature

0 comments:

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..