0

Biskut Tart Gulung


huh! lagi seminggu raya kome... aku ni, tup tap tup tap... byk lagi tak siap biskutnyer... ater, tak buat la kut almond london...malas tul nak bersalut cekelat bagai... nampak gaya biskut aku tahun ni sedondon je kaler unifomnye. Kaler kuning - sapu kuning telur. Cuma bezanya, tahun ni setiap famili [mak aku, mertua aku & aku juga kn simpan sikit] akan dapat banyak kuih setiap jenis (banyak ke?? hahah 3-4 jenis je tu...). Dulu sorang satu bekas kecik tu... tahun ni, aku bagi balang besor terus...hik hik

Tart nenas ni, aku nampak En Mat buat pagi tadi... terus aku kopi pes saje. Resepi aku yang lama tu.. macam sikit je dohnye... aku kalau boleh, sekali buat terus dapat sebalang..senang keje... ni kira - FRESH FROM OVEn tau... baru lagik..panas pun tak hilang lagik..

Memang dapat satu balang besor.. 2 more to be continue lah.. jam dah kul 10.00am..kena stop dulu..nak pergi hantar barang sat. pastu tunggu posmen..pastu nak rehat [tido] ngantuk betul..tak titon lagik dari mlm tadi... gigih menmekapkan belog sew addict subuh sapie tadik.

Doh ni ala macam rapuh sikit lah...huk huk... aku letak siap2 dalam bekas kertas..senang lah, kalau melekat dek sapuan kuning telur..tak la menggelabah....cepat la keje aku susun kuih terus dalam balang... :)


copy paste terus dari blog en.mat gebus..

BISKUT TART GULUNG

BAHAN-BAHANNYA :-)
230 gram mentega berkualiti tinggi (mat guna Golden Churn)
400 gram tepung gandum
*
40 gram tepung kastard
*(*disatukan dan diayak)
50 gram gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
Inti nenas secukupnya, digentel sebesar duit 5 sen
Kuning telur untuk disapu


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati. Masukkan kuning telur dan esen vanilla. Putar rata. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Mati kan mixer, ratakan adunan, dan tutup dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan.
  2. Isi sedikit doh tadi dalam acuan tekan yang dipasang muncung tat gulung. Picit panjang hingga habis. Letak inti tadi dan gulung kemas2. Alih ke dalam dulang pembakar, buat hingga siap.
  3. Sapu kuing telur atas tat gulung tadi dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga kuning keemasan. Keluarkan tat dari oven dan biar 2-3 minit dalam loyang pembakar.
  4. Alih atas jaringan dan biar sejuk, simpan dalam bekas kedap udara...


0 comments:

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..

There was an error in this gadget