2

Kerabu Kaki Ayam


Kerabu lagi lah.... tempohari kerabu taugeh.. semalam kerabu kaki ayam. Kaki ayam aku beli di pasar Wakaf Bharu.. 1kilo RM10... beli 500g sudah cukup..itu pun aku guna separuh je..separuh lagi aku simpan.

Kaki ayam beli di pasar ni, sudah siap buang tulang. Maksudnya, tulang kaki ayam tu dah siap di potong...maka yang tinggal adalah isi dan tulang rawan serta sedikit tulang jarinya..

Pertama kali aku makan kerabu kaki ayam di Kelantan ni ler..kat tempat lain aku tak pernah jumpa pulak. Biasa orang buat sup kaki ayam kan? Sup pun aku suka jugak.

Kalau bulan Ramadhan, di Stadium Sultan Ismail tu..memang ada 1 booth yang khas jual kerabu..segala mak nenek kerabu ada..kerabu perut, kerabu sotong, kerbau udang, kerabu kaki ayam, kerabu mangga (pauh) fuh!!

Apa pun, kalau beli di pasar ramadhan, mana puas..dah la mahal...aku ingat tahun lepas beli Rm2, bukan banyak mana dapat pun..sedih betul...kaki ayam tu kira sisa je dapat...yang banyak 'hampas' kerabu tu ler ~ bawang,cili,tomato... makan sorang pun celah gigi pun tak lekat..haha

Dah tahu pot mana jual kaki ayam siap buang tulang ni, ok la...nanti boleh cari lagi..


Resepi kerabu kaki ayam cara aku ye:

Kaki ayam rebus kasi empuk.

Bawang besar (putih) potong dadu
cili padi hiris nipis
tomato potong dadu
daun saderi potong halus
daun limau purut racik halus
cili merah racik-racik

garam
gula
perahan jus limau
sos ikan


Semua bahan gaul dan campurkan sekali......

2 comments:

c0keLaT mArEna said...

sy nk tnye..sos ikn tu mmg kne ltak ke??

fizan wan pani said...

wajib..br sedap

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..

There was an error in this gadget