2

Berdikari Le Cuci Kasut Sendiri


Masa aku kecik-kecik dulu.. masuk je tahun 1, cuci kasut sendiri tu lumrah le. Aku jugak le kena cuci kasut abang-abang aku.. dorang tau, nak mainnnn je.. main bukan dekat-dekat... siap pergi masuk hutan, terjun sungai tu.. jauh dari rumah.. tau tau je balik dah nak petang dengan rambut perang ala orang asli..wakak aiseh, dorang siap kelentong aku nak bagi upah bagai..haremmm sampai dah tua bangka, tak dapat pun.. upah dua kupang je. dua kupang pun zaman aku dulu..macam dapat dua ringgit!

Zaman kecik aku dah berlalu... dulu kasut sepasang, pakai ler sampai rabak. terkeluar jari kaki.. selagi tak koyak, boleh pakai lagi sampai darjah 2,3 pun..sampai ketat. Masa beli, mesti longgar 1-2cm gitu.. supaya boleh pakai lama..

Anak aku, kasut dorang.. aku jugak ler cuci...nak harap dorang, aku malas betul nak buat 2x.. hati tak puas, dari aku bebel sakit hati.. baik aku cuci sendiri. Baru-baru ni si Aleeya mintak nak cuci kasut. Bosan la tu...duduk rumah kerja 1 apa pun tak buat...nak duduk makan tidur pun agaknya dia bosan... dia minta nak tolong basuh kasut. Mula-mula aku tak harap juga... tp bila le lagi nak ajar dia cuci sendiri. Bersekolah 2 orang. Setiap sorang 2 pasang, Aleeya je 4 pasang *+ kasut tahun lepas... fuh!!!

Not bad la hasil nye... aku suruh cuci sampai bersih.. ajarkan bilas...ajarkan cara kapur... OK LULUS... puas hati.

So lepas-lepas ni, dah boleh la dia cuci... adik dia Zulaika, ermm buat tak tau je..hehe dia ni, jenis kena suruh. kalau tak suruh idok ler buat. Kena yang suruh tu adalah aku... kalau daddy dia, tak berkesan.

Ok, hari ni Khamis...petang/malam boleh dah cuci kasut.. takut hari ujan..tak kering pulak.

2 comments:

azima said...

salam..
aku nak buat kerahan tenaga gak lah hujung minggu nie... basuh kasut sendiri. anak2 aku lagi giler suka main ayaq & sabun.. buat ayaq sabun :p

fizan wan pani said...

wsalam mate..itu ler, anak dara ada...duduk saja mmg kesian kat masa depan depa je la..takat cuci kasut kerja senang kan..lg pun dia pun bosan gak tak de apa nk buat..duduk saja pun bosan..haha

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..

There was an error in this gadget