0

Donut


Hari Rabu lalu aku bangun awal dalam jam 4 pagi. Nak menguli doh donut kena bangun seawal pagi. Nanti takut tak sempat nak menggorengnya pulak. Sudah tahu kegemaran anak-anak aku, si Aleeya, Zulaika dan Izzaty mmg sangat sukakan donut. Lagi-lagi kalau donut beli yang separuh dosen susun dalam kotak cantik-cantik siap bercoklat,berkacang dan pelbagai rasa tu saja RM12. hu hu... tapi, kalau mak dorang buat... sekadar bergula je lah ya anak-anak....

Macam biasa, resepi donut Suria jugalah menjadi pilihan kerana apa, hasilnya cukup-cukup sekali makan kami anak beranak (tak banyak... tak sikit) selain memang mudah membuatnya.


Resepi Donut Suria

3 cawan tepung gandum
2 sudu susu tepung
2 sudu gula halus
2 sudu shortening

**
200ml air suam
2 sudu yis segera
20ml~air tambahan kalau adunan keras


Cara:
Campur semua bahan ### dan gaul sehingga sebati semuanya dlm 5 minit
Kemudian bahan ** campurkan dan sebatikan.

Bahan ### dan ** masukkan dlm satu bekas dan uli sehingga kental..kalau nampak mcm tak cukup air, sila tambah sikit demi sedikit air tu...jgn letak semua sekali gus...uli lagi sehingga kental elastik gituh....

Perap sehingga adunan naik dlm 30minit - 1 jam

Uli semula dan terap/bentuk bulat2... rehatkan 10 minit

GOreng dlm minyak yg slow....

0 comments:

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..

There was an error in this gadget