5

Air Asam Special



Oke, atas permintaan teman blogger, ini resepi air asam yang saya cipta [gilak perasan weih...suke ati lor...]...sekurang-kurangnya betapa sedapnya ia, mak saya request 2,3 kali juga la saya buatkan air asam ni..sekali makan memang tak de sisa...apa nak gitau kan? Meh cuba kut kena dgn selera korang...


Air Asam



Bahan:

Sebiji bawang besar
10 biji cili padi
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula
Pati asam jawa
1/2 inci belacan
sedikit air
2 biji limau kastur muda

Cara:
Bawang merah,cili,belacan di tumbuk hingga lumat
Campurkan bahan tumbuk tadi ke dlm air asam jawa..tambah gula+garam...perahkan jus limau dan kulit limau muda tadi tu racik2 halus2..campurkan dan gaul rata..






5 comments:

Kedai Abaya Hanani said...

salam kak fizan...
wah ada buh resepinya...sedap nmpknya ni..leh try..tqvm kak..hihi..

Fizan Wan Pani said...

wsalam...

ya, silakan membuatnye ye...mmg sedap *perasan la akak ni....

Aida Alias said...

emmm mkn dgn ikan bakar sedap tu.. dulu saya buat air asam tak masak.. tgk mak sy buat dia masakkan air asam tu.. nak thn lama katanya...

Fizan Wan Pani said...

aida, tak pernah masak pulak..betul dan logik juga kalau masak lebih tahan lama...tp saya buat sikit je..cepat habis..hehe

u.l.a.m.r.a.j.a. said...

kak fizan guna bwg besar atau bwg kecik? air asam jawa tu pekat or cair2?

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..

There was an error in this gadget