0

Cinnamon Roll Bread



Sedap betul roti ni...Terima kasih kepada Yani,My Resepi yang sudi berkongsi resepi rotinya...kebanyakan roti dia, kalau buat tidak pernah mengecewakan..wallahai....mmg gebu... Lagipun kuantiti bahan yang diberikan, memang la saya berkenan sangat....dapat dalam 14 biji, memang cukup sangat untuk kami habiskan dlm masa 2 hari...

Insya-Allah nak bagi sikit kat Intan yang ada di Kelantan atas urusan kerja katanya (kena la buat lain esok.tak pe, tak jadi hal..okeh)....hehe kitorang nak dating hari Isnin nanti....waktu tu je saya boleh pergi jumpa dia.....wait n see gambar gedikssss kitorang...

Cinnamon bread


Sumber: Yani,My Resepi

Bahan:
  • 250g tepung roti
  • 150g fresh milk
  • 25g telur
  • 25g gula
  • 4g garam
  • 25g butter
  • 2.5g dry yeast
  • *********
  • 20g butter(topping)
  • 15g gula kastor
  • 1 sudu kecil cinnamon
  • 80g raisin
Cara Buatnye..:
  1. Masukkan semua bahan-bahan sehingga dry yeast ke dalam breadmaker. On kan.
  2. Bila dah bunyi buzzer untuk masukkan bahan, masukkan raisin.
  3. Bila dah siap keluarkan dr breadmaker. Keluarkan angin. Bahagikan kepada 10 bahagian. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 15 minit
  4. Ambik sebiji dan canaikan. Lipat jadi bentuk bola ragbi. Bahagian tepi lipatan letaklah ke bawah. Buat sampai habis.
  5. Dengan pisau, toreh memanjang bahagian atas. Biarkan naik 2 kali ganda.
  6. Untuk toppingnya. Potong kecil-kecil butter. Campurkan gula dan cinnamon powder.
  7. Bila roti dah naik 2kali ganda, letaklah toping pada bahagian torehan.
  8. Bakar dengan suhu 180C selama 12 minit

Feluk Shiom..

post signature



Tiada apa yang dipinta, hanya secebis komen ikhlas saja.



0 comments:

Post a Comment

komen jujur anda amat kami dihargai ;)

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

Aleeya Sofea Nazira|Zulaika Ardini Nazira|Izzaty Qasreena Nazira

anak menantu cucu Wan Pani

anak menantu cucu Wan Pani

kamu picit sini, saya picit sana juga..

There was an error in this gadget